Inhoudsopgave
WIJZIGING HUISHOUDELIJK REGLEMENT
DOEL
Artikel 1.
1.1 Dit Huishoudelijk Reglement regelt de verenigingszaken die belangrijk zijn voor E.S.V. en vastgelegd zijn. Het bestuur moet zich aan het Huishoudelijk Reglement houden en verantwoording afleggen aan de leden als dat niet gebeurt.
Bij het opstellen van dit Reglement bestaat E.S.V. Novus uit één vereniging met 19 leden en zijn we bezig met het opbouwen van een mbo-studievereniging.
1.2 Onze visie voor de toekomst is mbo-studieverenigingen op de kaart zetten en de grootste en gezelligste mbo-studievereniging van Nederland te worden.
LIDMAATSCHAP
Artikel 2.
2.1 Degenen, die zich willen aanmelden moeten dit op de website van E.S.V. Novus doen. (Dit kan ieder moment) er is vier keer per jaar een Instroom activiteit. Ook moeten zij een aanmeldingsmail met foto en een motivatie brief sturen. Daarnaast moeten degenen ook een ontgroening (een spel in groepsverband) doorstaan.
2.2 Degenen, die zich hebben aangemeld als lid en geaccepteerd zijn door het bestuur, zijn lid van E.S.V. Novus.
2.3 Leden zijn:
– Student op ROC van Twente locatie: De Maere, Enschede
2.4 Bij het opstellen van het huishoudelijk reglement is er nog niks bekend over contributie. Dit kan later nog aangepast worden tijdens het wijzigen van het huishoudelijk reglement.
2.5 Bij het opstellen van het huishoudelijk reglement is er een limiet tussen de 50 en 100 leden. Dit aantal gaat later nog aangepast worden tijdens het wijzigen van het huishoudelijk reglement.
2.5 Leden mogen hun meningen, visie vertellen en stemmen tijdens het jaarlijkse Algemene Leden Vergadering (ALV).
HUISKAMER
Artikel 3.
3.1 Bestuursleden, commissies en leden mogen het lokaal 007 (De Huiskamer) tijdens en buiten schooltijden gebruiken.
3.2 *De Huiskamer* is bedoeld voor leden om te socialiseren met andere leden en/of om uit te rusten tijdens tussenuren en pauzes.
3.3 Leden die expres schade aan voorwerpen of eigendommen brengen in de huiskamer moeten hiervoor betalen bij het bestuur.
3.4 Mocht er een vergadering plaatsvinden van het bestuur dan moet het lokaal afgesloten worden en moet dit vervolgens vermeld worden bij de leden. Mocht er één van de Commissies een gesloten vergadering organiseren, dan moeten zij dit melden bij het bestuur. Het bestuur meldt de tijd van het afsluiten vervolgens bij de leden.
BESTUUR
Artikel 4.
4.1 Bestuursleden worden door een ALV voor een termijn van een half jaar in het Algemeen Bestuur gekozen.
4.2 Het Dagelijks Bestuur wordt gevormd door: voorzitter, secretaris en de penningmeesters. Deze treden niet tegelijk af.
4.3 De voorzitter en vicevoorzitter worden bepaald tijdens de ALV door stemmingen van de leden. Het bestuurslid dat zich kandidaat heeft gesteld voor voorzitterschap en de meeste stemmen heeft gekregen, krijgt het voorzitterschap. Het bestuurslid dat zich ook heeft kandidaat gesteld voor voorzitterschap, maar tweede is geworden tijdens de ALV krijgt de rol van vicevoorzitter.
4.4 Ontstaat er in de tussentijd een vacature in het bestuur, dan wordt deze vervuld door leden die zich bij de laatste ALV kandidaat hebben gesteld. Deze verandering vindt plaats in de volgorde van het aantal stemmen op de niet-gekozen kandidaten. Degene die de vacature vervult, neemt automatisch de plaats in van degene die hij/zij vervangt.
4.5 Bij een tekort aan bestuur kandidaten, zal het bestuur de leden op de hoogte brengen van eventuele kandidatuur.
4.6 Het bestuur is verplicht om elk jaar aan het eind van een bestuursperiode een ALV te organiseren, hierdoor kunnen leden hun onvrede of andere belangrijke dingen kwijt. Ook moeten de penningmeester(s) tijdens de ALV de begroting van het afgelopen jaar delen.
TAKEN BESTUUR
Artikel 5.
5.1 De taken van het bestuur worden zoveel mogelijk over alle bestuursleden verspreid.
5.2 Het Dagelijks Bestuur bereidt de bestuursvergaderingen voor.
5.3 De voorzitter leidt de bestuursvergaderingen, is het gezicht van de vereniging, formuleert besluiten in en buiten het bestuur en bewaakt een goede bestuurlijke gang van zaken.
5.3 De secretaris schrijft de agenda voor de bestuursvergaderingen, notuleert tijdens de bestuursvergaderingen, houdt ledenadministratie en mailtjes bij, licht externen in over zaken die in het bestuur besloten zijn en deze externen aangaan.
5.4 De penningmeester(s) zijn verantwoordelijk voor de financiën van E.S.V. Novus, stelt voor het bestuur begrotingen en rekeningen op en bereidt besluitvorming betreffende financiële situaties voor.
5.5 Voor zover mogelijk vervangen de vicevoorzitter, de tweede secretaris en de derde penningmeester bij langdurige afwezigheid van de voorzitter, de secretaris en de penningmeester.
5.5 Bestuur onderhoudt een regelmatig contact met belangrijke leden en commissies in vorm van gesprekken.
5.6 Het bestuur stelt een rooster van aftreden op en informeert jaarlijks de ALV.
5.7 De andere portefeuilles in het bestuur zijn:
– PR Commissie
– Activiteiten & Feest Commissie
5.8 Met uitzondering van de voorzitter, secretaris en de penningmeester(s) vormt elke bestuurslid voor tenminste één commissie het aanspreekpunt en is verantwoordelijk voor de rapportage richting het bestuur.
BESTUURSVERGADERINGEN
Artikel 6.
6.1 Het bestuur is bevoegd tot het nemen van besluiten als tenminste de helft + 1 van het aantal bestuursleden de vergadering bijwoont. Wordt een zaak voor de tweede keer voor een stemming voorgedragen, omdat de eerste keer het aantal bestuursleden niet voldoende was, dan zijn de aanwezige bestuursleden bevoegd een besluit te nemen. In tweede termijn dienen alle bestuursleden van het besluit op de hoogte zijn gesteld.
6.2 Het Dagelijks Bestuur neemt besluit bij niet belangrijke zaken, dit beoordeelt de voorzitter. Het dagelijks bestuur meldt dit bij het Algemene Bestuur. Het Algemeen Bestuur kan het besluit van het Dagelijks Bestuur veranderen tijdens de vergadering waarin het besluit wordt gedeeld.
6.3 Het bestuur vergaderd een keer per maand of vaker als de voorzitter of drie bestuursleden dit willen.
6.4 Van iedere bestuursvergadering wordt de notulen of besluitenlijst gemaakt, die op de volgende bestuursvergadering wordt vastgesteld.
6.5 Mochten de niet-schriftelijke stemmingen de stemmen staken, is de stem van de voorzitter doorslaggevend. Schriftelijke stemmingen worden alleen gehouden als een meerderheid van het bestuur dat wenst en als er over personen gestemd moet worden. Indien in dat geval de stemmen zaken, is het voorstel niet aangenomen.
COMMISSIES
Artikel 7.
7.1 Leden kunnen lid worden bij commissies door het aangeven van aanmelding bij het bestuur of tijdens het ALV.
7.2 Commissies kunnen worden ingesteld door het bestuur of door de ALV.
7.3 Limiet voor leden in commissies zijn 10 leden dit kan later nog aangepast worden tijdens het wijzigen van het huishoudelijk reglement.
UITGAVEN/VERPLICHTINGEN
Artikel 8.
8.1 Mocht er een lid/bestuurslid geldelijke uitgaven doen of verplichtingen aangaan voor activiteiten die in de begroting van de vereniging is opgenomen, moet dit lid vooraf toestemming hebben van het bestuurslid dat de commissie vertegenwoordigt die verantwoordelijk is voor het uitvoeren van desbetreffende activiteiten. Mocht er door de uitgave/verplichting de begroting wordt overschreden is toestemming van de penningmeester(s) noodzakelijk.
8.2 Voor incidentele, niet begrootte uitgaven, is toestemming van de penningmeester(s) noodzakelijk.
BESLISSINGEN
Artikel 9.
9.1 Leden die om één of andere geldige reden, dit laatste naar het oordeel van het bestuur, niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Kunnen door het bestuur op hun verzoek ontheven worden van één of meer bepalingen van dit huishoudelijk reglement.
WIJZIGING HUISHOUDELIJK REGLEMENT
Artikel 10.
10.1 Vaststelling en wijziging van het huishoudelijk reglement vindt plaats door de ALV. De wijziging gaat onmiddellijk na het aannemen van een voorstel daarover in.
10.2 één bestuurslid gaat na het aannemen van het voorstel, meteen bezig met het wijzigen van het huishoudelijk reglement. Dit bestuurslid moet zodra het af is, bij de eerstvolgende bestuursvergadering het reglement laten zie aan. Bij goedkeuring dient het bestuur bij het eerstvolgende ALV het te laten zien aan de leden. Het reglement wordt alleen vastgesteld als de leden er mee eens zijn die aanwezig zijn tijdens de ALV.
SLOTBEPALING
Artikel 11.
11.1 In het geval waarin het huishoudelijk reglement geen uitsluitsel geeft, beslist het bestuur. Deze beslissingen dienen op de eerstvolgende ALV om te checken aan de leden te worden voorgelegd.